صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
درباره وبلاگ



آبی تر از آسمان بود و پاک تر از باران .دستش را به آسمان می برد و ستاره ها را در سفره خالی ما می نشاند . بهار را به تساوی تقسیم می کرد و سهم خود را به آنکه محتاج تر بود می بخشید.کبوتر از دست او دانه می چید و ماه از روی او روشنی می گرفت . نخل تنهایی اش را می شناخت . چاه زمزمه اش را می شنید و غدیر آن آبگیر زخمی حیران بردباری اش بود .غم و غریبی و غربت ، اشک و آه او را همدم می شدند و از کوفه تا کربلا عشق بود که می کاشتند . نماز به تلاوت او می بالید و او به تلاوت نماز . اخمهایش را باز می کرد و آدم شعر بهشت را می سرود . او ساده بود به رنگ صبح و مرد بود به رنگ خدا. آری او علی ، ماه ولاء بود .

کودکانه ی غدیر
معرفی کتاب

هدف اصلی کتاب ، شناخت قرآن با غدیر و غدیر با قرآن است . نویسنده کوشیده است که در 1500 صفحه و در سه مجلد، این شناخت دوسویه قرآن و غدیر را در شش بخش توضیح دهد . بخش اول به آیات نازل شده در سراسر واقعه غدیر از مدینه تا مدینه اختصاص دارد که اقدامات پیامبر (ص) را از یک سو ، و اقدامات منافقین را از سوی دیگر در بر می گیرد ...

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دوشنبه 23 اسفند 1389 :: نویسنده : مستور

واژه «عید» در اصل از فعل عاد (عود) یعود است و براى آن معانى مختلفى گفته اند: از جمله «خوى گرفته»، «روزفراهم آمدن قوم» و «هر روز كه در آن، انجمن یا تذكار فضیلت­مند یا حادثه بزرگى باشد. «گویند از آن رو به این نام خوانده شده است كه هر سال شادى نوینى باز آرد»(1)

در لغتنامه تاج العروس دربارة عید آمده است: عید در نزد عرب، زمانى است كه در آن شادی­ها و یا اندوه­ها، باز مى­گردد و تكرار مى شود.

عید در قرآن و اسلام

واژه عید در قران یک بار ذکر شده است . قالَ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیَةً مِنْكَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقینَ (2).« عیسی بن مریم عرض کرد:خداوندا ! پروردگارا ! از آسمان مائده­ای بر ما بفرست ! تا برای اول ما و آخر ما ، عیدی باشد، و نشانه­ای از تو ؛ و به ما روزی ده؛ و تو بهترین روزی دهندگانی!».

در تفسیر این آیه آمده است: «عید در لغت از ماده عود به معنى بازگشت است؛.بازگشت به روزهایى كه مشكلات از قوم و جمعیتى برطرف مى شود و بازگشت به پیروزی­ها و راحتى­هاى نخستین ، عید گفته مى شود. و از آنجا كه روز نزول مائده، روز بازگشت به پیروزى و پاكى و ایمان به خدا بوده است؛ حضرت مسیح علیه السلام آن را «عید» نامیده است. (3)

برای دیدن اندازه اصلی بر روی عکس کلیک کنید.

 مرحوم میبدی در كتاب كشف الاسرار خود می‌گوید:

عید‌، بدین سبب عید نامیده شد كه خداوند متعال با رحمت خود به سوی بنده‌اش بر می‌گردد و بنده با فرمانبری به سوی پروردگارش باز می‌گردد.

در اسلام از چندین مناسبت به عنوان عید نام برده شده است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «در روز قیامت چهار روز است كه از امتیاز خاصی برخوردارند وآن روز عید فطر، عید قربان، عید جمعه و عید غدیرخم است، اما عید غدیر نسبت به عید فطر، قربان و جمعه، نسبت ماه به ستارگان است.(4) در اعیاد اسلامى به مناسبت این كه در پرتو اطاعت یك ماه مبارك رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاكى فطرى نخستین به روح و جان باز مى­گردد و آلودگى­ها كه برخلاف فطرت است از میان مى رود «عید» گفته شده است. امام علی  علیه السلام در این باره می­فرماید :« ُ وَ كُلُّ یَوْمٍ لَا یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِیدٍ ؛هر روزی که در آن انسان گناهی نکند عید است »(5). امام علی  علیه السلام با این بیان، موضوع ترک گناه را روز بازگشت به فطرت نخستین می­داند و ما را به آن دعوت می­کند همان گونه که در فصل بهار، طبیعت به شکوه و طراوت خود برمی­گردد ؛ شکوهی که زمستان آن را از او گرفته بود؛ فصل بهار ما انسان­ها نیز بازگشت به  فطرت است و بهار ما انسان­ها در بازگشت به فطرت پاکی است که خداوند در ما به ودیعه گذاشته ؛ و به تعبیر امام علی علیه السلام همان گناه نکردن و دوری از گناه می­باشد.

بزرگترین عید

در روایات آمده است که، عید غدیر خم ، بزرگترین عید می­باشد . در روایتی چنین آمده: « یَوْمُ غَدِیرِ خُمٍّ أَفْضَلُ الْأَعْیَادِ ؛(6) روز غدیر خم با فضیلت­ترین عید­ها است ».  وآن روزی بود که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم علی علیه السلام را به عنوان جانشین و وصی بعد از خود معرفی می­کند. «هو یَوْمُ نُصِبَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَیْهِ فِیهِ عَلَماً لِلنَّاسِ»(7).روزی که درآن پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم دست علی علیه السلام را می­گیرد و او را به عنوان جانشین بعد از خود معرفی می­کند ، و مهر قبولی رسالت پیامبر ، منوط به رساندن این پیغام می­باشد یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه (8) ؛«ای رسول خدا هر آنچه از ناحیه خداوند، بر تو آمده را به گوش مردم برسان که اگر نرسانی رسالت خود را انجام نداده­ای[رسالتت ناقص می­ماند]». این چه پیغامی است که قبولی رسالت پیامبر، وابسته به آن است؛ رساندن خبر ولایت امام علی علیه السلام به مردم مُهر قبولی رسالت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم بود که اگر پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم  این پیام را نمی­رساند، رسالت او ناتمام بود. در این روز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، علی علیه السلام  و  فرزندان او را به عنوان ائمه هدی و جانشینان خود به همه معرفی می کند ؛ و این دوازده نور ولایت و امامت ، از امام علی علیه السلام تا امام مهدی (عج)را به زبان می­آورد و می فرمائید « نور از طرف خداوند درمن ، سپس علی علیه السلام  و نسل او تا مهدی قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار داده شده است».(9)

آری عید غدیر بزرگترین عید است، عید غدیر بزرگترین ، حادثه تاریخ است ، که قبولی عظیم­ترین رسالت آخرین پیامبر و 23 سال زحمت و کوشش او در گرو آن است.

از غدیر تا غدیر

غدیر بزرگترین عید است و عید الله  اکبر است، چون روز معرفی امامت و ولایت است. لذا نهم ربیع الاول، روز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، نیز عیدی بزرگ و مهم است. چرا که امام علی علیه السلام و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از یک نور هستند. امام علی علیه السلام، نهم ربیع را « َ یَوْمُ الْغَدِیرِ الثَّانِی ‏؛ روز غدیر دوم »(10)می­نامد.

و این بزرگی و عظمت نه تنها در غدیر، که ولایت امام علی علیه السلام در آن اعلام می­شود، بلکه در تمام روزهایی که ائمه ولایت و امامت خود را آغاز می کنند، وجود دارد.


ادامه مطلب


نوع مطلب : متن ادبی، 
برچسب ها :
سه شنبه 10 اسفند 1389 :: نویسنده : مستور

«و یؤثرون علی انفسهم ولوکان بهم‏خصاصة‏»

«و در عین تنگدستی، دیگران را برخودبرمی‏گزینند.»

راد مرد خسته و عرق‏ریزان در خانه را به‏صدا درآورد. بچه‏ها باشنیدن صدای در،گویی که از صبح منتظر چنین لحظه‏ای‏بودند، با هیجان برای باز کردن در دویدند.همین که در باز شد، چهره متبسم پدرچهارچوب آن را پر کرد. بچه‏ها مؤدبانه سلام‏کردند، پدر با مهربانی خم شد و هریک ازآن‏ها را روی یک دست‏بلند کرد و در آغوش‏گرفت و با خوشرویی بوسیدشان. همان طورکه قدم زنان به طرف سایه نخل می‏رفت، به‏صحبت‏های کودکانه‏شان گوش سپرد.

همسرش با رویی گشاده و جامی آب‏به استقبالش آمد تو گویی خستگی مرداز دیدن این همه میمیت‏بی‏شائبه‏ذره ذره از تنش به در می‏رفت، درمیان‏سروصدای بچه‏ها که در اطرافش‏می‏دویدند و بازی می‏کردند، جام آب راجرعه جرعه نوشید. آن گاه حمد خدای‏گفت و با نگاهی تشکرآمیز، خطاب به‏همسرش گفت: چیزی برای خوردن‏بیاور...

همسرش بی‏هیچ سخن ایستاده بود،وقتی او دوباره نگاهش کرد، پلکهای‏همسرش پایین افتاد و با متانت پاسخ‏داد:

- پسر عمو! دو روز است که خود و فرزندانم‏غذایی نخورده‏ایم. اکنون هم چیزی برای‏خوردن نداریم!

برای دیدن اندازه اصلی عکس بر روی آن کلیک کنید .

- پس چرا مرا خبر نکردی تا چیزی تهیه‏کنم و بیاورم؟

- از خدا شرم کردم چیزی از تو بخواهم که‏توانایی تهیه‏اش را نداشته باشی.

از این‏بزرگواری، شرمگین برخاست و به‏راه‏افتاد.

مرد نگاهی به آسمان انداخت. خورشید به‏وسط آسمان رسیده بود، اما او هنوز هیچ‏خریداری نکرده بود. با دلسردی نگاهی به‏حصیرها و سبدهای جلوپایش انداخت، دیگرامیدی نبود.

دستهای پینه بسته‏اش با مهارت آن‏ها راروی هم چید و طناب را دورشان گره زد.سردیگر طناب را به دست گرفت و بسته را به‏پشت انداخت.

نومیدانه پاهایش به دنبالش کشیده‏می‏شد و نگاه غمگینش چیزی جز شن‏ها رانمی‏دید. با نزدیک شدن به خانه، غم مانندگلوله‏ای از دلش به طرف بالا حرکت می‏کرد.دم در خانه این گلوله راه گلویش را سد کرد.لحظه‏ای گوش ایستاد. هیچ صدایی از حیاطشنیده نمی‏شد. آرام در را گشود و وارد شد.صدای محزون و گریه‏های بچه‏ها اتاق را پرکرده بود. بی‏آنکه سروصدایی به پا کند، آرام‏بسته‏اش را کنار نخل داخل حیاط گذاشت وبیرون آمد. با سرعت راه مسجد را پیش‏گرفت.

بلال تکبیر اقامه نماز را گفت. اوداخل مسجد شد و در نزدیکترین جای‏خالی ایستاد.

با تمام تلاشی که برای تمرکز حواس‏داشت، ناموفق و با افکاری مغشوش‏نماز را به پایان رساند...


ادامه مطلب


نوع مطلب : امام علی (ع)، 
برچسب ها :




امکانات وب


این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

جشنواره رسانه های علوی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic