تبلیغات
مــاه ولــاء - دریا در غدیر
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
درباره وبلاگ



آبی تر از آسمان بود و پاک تر از باران .دستش را به آسمان می برد و ستاره ها را در سفره خالی ما می نشاند . بهار را به تساوی تقسیم می کرد و سهم خود را به آنکه محتاج تر بود می بخشید.کبوتر از دست او دانه می چید و ماه از روی او روشنی می گرفت . نخل تنهایی اش را می شناخت . چاه زمزمه اش را می شنید و غدیر آن آبگیر زخمی حیران بردباری اش بود .غم و غریبی و غربت ، اشک و آه او را همدم می شدند و از کوفه تا کربلا عشق بود که می کاشتند . نماز به تلاوت او می بالید و او به تلاوت نماز . اخمهایش را باز می کرد و آدم شعر بهشت را می سرود . او ساده بود به رنگ صبح و مرد بود به رنگ خدا. آری او علی ، ماه ولاء بود .

کودکانه ی غدیر
معرفی کتاب

هدف اصلی کتاب ، شناخت قرآن با غدیر و غدیر با قرآن است . نویسنده کوشیده است که در 1500 صفحه و در سه مجلد، این شناخت دوسویه قرآن و غدیر را در شش بخش توضیح دهد . بخش اول به آیات نازل شده در سراسر واقعه غدیر از مدینه تا مدینه اختصاص دارد که اقدامات پیامبر (ص) را از یک سو ، و اقدامات منافقین را از سوی دیگر در بر می گیرد ...

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دوشنبه 29 شهریور 1395 :: نویسنده : مستور


ای علی ای بی ‏نهایت بی‏کران  ای جهان بی‏کران در تو نهان 
ای علی ای آفتاب کوی عشق  می‏دهد کوی ولایت بوی عشق

غدیر ، پیام آور آزادی ، صلح و آرامش ، و وحدت امت اسلامی است . روز غدیر یادآور اشتیاق دوباره امت اسلامی با عهدنامه الهی(قرآن)  است . غدیر، تجلی گاه ولایت و امامت ، تداوم بخش رسالت پیامبر اسلام در سایه ولایت و امامت ائمه اطهار می باشد.عید غدیر را که در روایات اسلامی به عید الاکبر (بزرگترین عید) تعبیر شده است، می توان به بزرگترین عید تمام ادیان الهی تعبیر کرد، چرا که حاصل زحمات تمام فرستادگان الهی، در این روز به نتیجه رسیده است.

واقعه غدیر حادثه ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یک سرزمین نیست. یک تفکر است، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوّت حکایت می کند. غدیر نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است.آری غدیر یک سرزمین نیست، چشمه ای است که تا پایان هستی می جوشد، کوثری است که فنا برنمی دارد، افقی است بی کرانه و خورشیدی است عالمتاب.

روز تاریخی و بزرگ غدیر مانند روز بعثت پیامبر اکرم (ص) با اهمیت و بی نظیر است . بعثت و غدیر با یکدیگر پیوند ذاتی و بستگی کامل دارد . بعثت رسول خدا (ص) ، پایه و اساس انقلاب الهی ، جهانی و جاودانگی اسلام و روز غدیرخم مکمل و تداوم بخش آن است .غدیر در وجود ، فرع بعثت است و روز بعثت در بقا پیشاهنگ غدیر است . بعثت سرآغاز ابلاغ وحی و عرضه نظامات فراگیر و همه جانبه اسلام ، تا تشکیل حکومت اسلامی و حاکمیت الله به رهبری شخص پیامبر اسلام (ص) است و روز غدیر کامل کننده دین و اعلام استمرار نظام عصر نبوت به رهبری علی بن ابی طالب و فرزندان آن حضرت ، ائمه معصوم (ع) است .غدیر و بعثت با یکدیگر هم سویی معنوی و پیوند ناگسستنی دارند . حصار خلل ناپذیر اسلام را که توحید پی بناست ، امامت ائمه همچون چاردیوار و بعثت آن است. پس هیچ یک از این دو روز را از دیگری بی نیاز نیست که هر دو خط اسلام را در تأسیس و بنا ترسیم کرده ، نه اسلام منهای حکومت و نظام غدیر است و نه نظام غدیر ، غیر از اسلام است .


عظمت غدیر استمرار رسالت الهی رسولان

عید ولایت
قیل لابی عبد الله(علیه السلام):
للمؤمنین من الاعیاد غیر العیدین و الجمعة؟
قال: نعم لهم ما هو اعظم من هذا، یوم اقیم امیرالمؤمنین(علیه السلام) فعقد له رسول الله الولایة فی‏اعناق الرجال والنساء بغدیر خم.
وسائل الشیعه، 7: 325، ح 5.

به امام صادق(علیه السلام) گفته شد:
آیا مؤمنان غیر از عید فطر و قربان و جمعه عید دیگری دارند؟ فرمودند:آری، آنان عید بزرگتر از اینها هم دارند و آن روزی است که امیرالمؤمنین(علیه السلام) در غدیر خم بالا برده شد و رسول خدا مساله ولایت را بر گردن زنان و مردان قرار داد.

عید بزرگ خدا
عن الصادق(علیه السلام) قال:
هو عید الله الاکبر،و ما بعث الله نبیا الا و تعید فی هذا الیوم و عرف حرمته و اسمه فی السماء یوم العهد المعهود و فی الارض یوم المیثاق الماخوذ و الجمع المشهود. وسائل الشیعه، 5: 224، ح 1.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند:روز غدیر خم عید بزرگ خداست، خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و پیمان و در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانی است.

عید فروزان
قال ابو عبد الله(علیه السلام):
... و یوم غدیر بین الفطر والاضحی‏و یوم الجمعة کالقمر بین الکواکب.
اقبال سید بن طاووس: 466.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: ... روز غدیر خم در میان روزهای عید فطر و قربان و جمعه همانند ماه در میان ستارگان است.

یکی ‏از چهار عید الهی
قال ابو عبد الله(علیه السلام):
اذا کان یوم القیامة زفت اربعة ایام الی‏الله‏عز و جل کما تزف العروس الی خدرها:
یوم الفطر و یوم الاضحی و یوم الجمعة‏و یوم غدیر خم.
اقبال سید بن طاووس: 466.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند:هنگامی که روز قیامت برپا شود چهار روز بسرعت بسوی خدا می‏ شتابند همانطور که عروس به حجله‏ اش بسرعت می‏رود.آن روزها عبارتند از: روز عید فطر و قربان و جمعه و روز غدیر خم.

روز گشایش و درود
عن ابی عبد الله(علیه السلام) قال:
والعمل فیه یعدل ثمانین شهرا، و ینبغی ان یکثر فیه ذکر الله عزوجل، والصلوة علی النبی(صلی الله علیه و آله و سلم) ، ویوسع الرجل فیه علی عیاله.
وسائل الشیعه 7: 325، ح 6.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند:ارزش عمل در آن روز (عید غدیر) برابر با هشتاد ماه است، و شایسته است آن روز ذکر خدا و درود بر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) زیاد شود، و مرد، بر خانواده خود توسعه دهد.

ده هزار شاهد
قال ابو عبد الله(علیه السلام):
العجب یا حفص لما لقی علی بن ابی‏طالب!! انه کان له عشرة الاف شاهد لم یقدر علی اخذ حقه و الرجل یاخذ حقه بشاهدین.
بحار الانوار: 37، 140.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند:ای حفص! شگفتا از آنچه علی بن ابی طالب(علیه السلام) با آن مواجه شد! او با ده هزار شاهد و گواه (در روز غدیر) نتوانست‏حق خود را بگیرد، در حالی که شخص با دو شاهد حق خود را می‏گیرد.

با نگاهی به احادیث فوق می تواند فهمید که نظامی که در غدیر به آن صورت عام و جلوه رسمی به همگان اعلام شد نظامی است که همواره استمرار داشته و هرگز منقطع نخواهد شد و زمین هیچ گاه از شخصی صاحب ، مدیر و رهبر آن نظام باشد خالی نخواهد ماند . چنان که علی (ع) در خبری که خاص و عام آن روایت کرده اند می فرماید : « اللَّهُمَّ بَلَى لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً » « آرى ! خداوندا! زمین هیچ گاه از حجت الهى خالى نیست، كه براى خدا با برهان روشن قیام كند .» ( نهج البلاغه ، صبحی صالح ، حکمت 147)

از عظمت غدیر همین بس که با یک نگاه اجمالی به خطبه و حدیث غدیر، و وقایعی قبل و بعد از آن بخوبی این نکته را روشن می‏ سازد که بحث امامت علی(ع) و تداوم آن مطرح بوده است به جهت این نکات:

پیامبر اکرم(ص) حدود نود هزارنفر تا یکصد و بیست هزار نفر را در گرمای شدید در چهار راهی جحفه متوقف ساخت که نشانگر اهمّیت مسئله مطرح شده می‏باشد.

خطبه خویش را با ذکر این نکته آغاز می‏کند که رحلت من نزدیک است و به زودی دعوت حق را لبیک می‏گویم، این خود نشان از آن دارد که در پی مطرح کردن جانشین خویش می‏باشد.

از مردم اقرار و اعتراف گرفت که آنچه را خداوند برای آنان از اعتقادات و احکام و اعمال فرستاده است به آنها ابلاغ نموده و خدا را بر این اقرار شاهد گرفت.

حدیث ثقلّین را مجدداً یادآوری نمود که اگر می‏خواهید دچار گمراهی نشوید از قرآن و اهل بیت(ع) جدا نشوید، و این سخن مقدمه‏ای است برای نکته بعدی.

5 ـ بعد از این که دست علی(ع) را بالا می‏برد و از مردم اقرار می‏گیرد که خدا و رسولش بر آنان ولایت دارند، می‏فرماید: «هر کس که من مولای او هستم علی مولای اوست» یعنی همان ولایتی که برای پیامبراکرم(ص) ثابت است، که ولایت زعامت و حکومت بر آنان باشد، برای علی(ع) نیز ثابت است.

جمله «من کنت مولاه و...» را سه بار و به قول احمد حنبل چهار بار تکرار نمود تا هم تأکیدی شده باشد و هم کسانی که متوجّه نشده‏اند، متوجه شوند.

در حق کسانی که ولایت علی(ع) را بپذیرند دعا، و در حق کسانی که آن را رد کند نفرین نمود.

8 ـ آیات عدیده‏ای از قرآن از جمله آیه تبلیغ اکمل و...، مورد استدلال و استشهاد قرار گرفت که بعداً بیان می‏شود.

تبریک گفتن حاضران و بیعت زن و مرد با امیرمؤمنان(ع) و... همه نشانگر این مطلبند که هدف، معرّفی امامت امیرمؤمنان(ع) و تداوم آن بوده است.

سندیت واقعه غدیر خم
مرحوم علامه امینی در کتاب الغدیر خودنام راویان حدیث غدیر را به ترتیب زمان زندگی ذکر کـرده اسـت:

در میان اصحاب رسول خدا (ص) 110 نفر,.
در میان تابعین 84 نفر,
در میان علمای قرن دوم هجری 56 نفر,
در میان علمای قرن سوم هجری 92 نفر,
در میان علمای قرن چهارم هجری 43 نفر,
در میان علمای قرن پنجم هجری 24 نفر,
در میان علمای قرن ششم هجری 20 نفر,
در میان علمای قرن هفتم هجری 21 نفر,
در میان علمای قرن هشتم هجری 18 نفر,
در میان علمای قرن نهم هجری 16 نفر,
در میان علمای قرن دهم هجری 14 نفر,
در میان علمای قرن یازدهم هجری 12 نفر,
در میان علمای قرن دوازدهم هجری 13 نفر,
در میان علمای قرن سیزدهم هجری 12 نفر,
در میان علمای قرن چهاردهم هجری 19 نفر

حدیث غدیر در کتب معتبر اهل سنت از جمله در کتاب «مُسند»امام احمد حنبل,در «سنن» تِرمَذی, «مُسند احمد» و در «مُستَدرک» حافظ ابن عبداللّه حاکم نیشابوری به مضامین مختلف ذکر شده است.

بنابراین مساله خلافت و ولایت «امر» مطلب پنهان و مغفولی نبوده است. هم پیامبر صلی الله علیه و آله، به آن التفات داشته و آن را ابراز می نمودند و هم دیگران از این مطلب می پرسیدند و تاریخ اسلام موارد فراوانی را در بر دارد که پیامبر صلی الله علیه و آله، به مناسبت های گوناگون ابتدائا و یا در پاسخ دیگران، به صراحت و یا اشاره، موضوع و مصداق خلافت و ولایت را طرح می نمودند. (1)

1.به استناد نقل هایی از حدیث غدیر از طریق اهل سنت، پیامبر قبل از بیان جمله مشهور: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه » به ولایت خاص خود (مستند به آیه شریفه سوره احزاب) استناد نمودند، بنابراین ولی در حدیث غدیر همان معنایی را دارد که آیه سوره احزاب بیان نموده است.

2.علاوه بر نقل و روایت با تامل عقلی و درایت در حدیث غدیر و نحوه خاص و مقدمات و تشریفاتی که پیامبر صلی الله علیه و آله، برای بیان «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» انجام داده اند درمی یابیم که منظور از این ولایت یک امر عادی و متعارف مانند این که علی داماد پیامبر است یا پسر عموی ایشان می باشد یا این که مانند دیگر مؤمنان ولایت ایمانی دارد نمی باشد و نوع خاصی از ولایت مقصود است که برای دیگر مؤمنان ثابت نیست و برای اظهار آن به تصریح و تنصیص پیامبر صلی الله علیه و آله نیاز است.

3.علاوه بر حدیث غدیر در دیگر احادیثی که از طریق اهل سنت نقل شده است به «علی علیه السلام» «ولی» اطلاق شده است با توجه به این که، مضمون این احادیث این است که «هو ولی کل مؤمن ومؤمنة من بعدی» معلوم می شود که این «ولایت»، ولایت متعارف مؤمنان بر یکدیگر نیست و ولایت خاصی است؛ از همان گونه ولایتی که پیامبر صلی الله علیه و آله دارند و این ولایت در طول ولایت پیامبر صلی الله علیه و آله، و در مرتبه ای پس از ولایت نبی صلی الله علیه و آله واقع شده است.

4.گذشته از نقل های متعدد حدیث غدیر از طریق برادران اهل سنت با تامل و دقت در آیه مباهله که پیامبر صلی الله علیه و آله با عمل خود آن را بر علی علیه السلام تطبیق نمودند در می یابیم که علی علیه السلام، در غیر اختصاصات پیامبر صلی الله علیه و آله، (مانند نبوت تشریعی) حکم خود آن حضرت را دارد.

بنابراین هر آنچه برای پیامبر صلی الله علیه و آله ثابت باشد برای علی علیه السلام، نیز ثابت است (البته در غیر احکام اختصاصی پیامبر صلی الله علیه و آله) و از آنجایی که ولایت مخصوصی به نص آیه سوره احزاب برای پیامبر صلی الله علیه و آله ثابت است این ولایت برای علی علیه السلام نیز ثابت است.

پی نوشت :
1- برای این موارد از جمله ر.ک: یعقوب، المحامی احمد حسین، همان و نیز العاملی، شرف الدین، المراجعات.

غدیر، روز یأس کفّار و اکمال دین‏
با توجه به مجموع مطالبی که در رابطه با آیه اکمال دین مطرح شده روشن می‏شود که امامت و ولایت از ارکانی است که با تحقق آن، هم کفار مأیوس می‏شوند و هم دین کامل می‏گردد و هم نعمت خدا به پایان می‏رسد و هم دین اسلام به عنوان دین پسندیده مرضیّ خدا قرار می‏گیرد. بنابراین پذیرش امامت و ولایت به عنوان امری اعتقادی از اهمیت فوق العاده‏ای برخوردار است که همگان باید آن را بپذیرند و به آن ایمان پیدا کنند.

نتیجه :
غدیر و بهره گیری از عظمت این روز بزرگ تداوم بخش رسالت پیامبر اکرم  ، تجلی گاه امامت و استمرار آن و نیز مایه هدایت مسلمین و میعادگاه انسان کامل است که عصاره آن را امروز در جود صاحب عصر ، امام  زمان (عج) درک می کنیم .



نوع مطلب : غدیر، 
برچسب ها : امام علی(ع)، ولایت، عید ولایت، حضرت رسول(ص)، غدیر خم، عظمت غدیر،




نظرسنجی
به نظر شما كدامیك از اقدامات امام علی (ع) در اجرای عدالت اقتصادی نقش مهم تری داشت:








امکانات وبلاگ


این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت