تبلیغات
مــاه ولــاء - تابلوی عظمت غدیر
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
درباره وبلاگ



آبی تر از آسمان بود و پاک تر از باران .دستش را به آسمان می برد و ستاره ها را در سفره خالی ما می نشاند . بهار را به تساوی تقسیم می کرد و سهم خود را به آنکه محتاج تر بود می بخشید.کبوتر از دست او دانه می چید و ماه از روی او روشنی می گرفت . نخل تنهایی اش را می شناخت . چاه زمزمه اش را می شنید و غدیر آن آبگیر زخمی حیران بردباری اش بود .غم و غریبی و غربت ، اشک و آه او را همدم می شدند و از کوفه تا کربلا عشق بود که می کاشتند . نماز به تلاوت او می بالید و او به تلاوت نماز . اخمهایش را باز می کرد و آدم شعر بهشت را می سرود . او ساده بود به رنگ صبح و مرد بود به رنگ خدا. آری او علی ، ماه ولاء بود .

کودکانه ی غدیر
معرفی کتاب

هدف اصلی کتاب ، شناخت قرآن با غدیر و غدیر با قرآن است . نویسنده کوشیده است که در 1500 صفحه و در سه مجلد، این شناخت دوسویه قرآن و غدیر را در شش بخش توضیح دهد . بخش اول به آیات نازل شده در سراسر واقعه غدیر از مدینه تا مدینه اختصاص دارد که اقدامات پیامبر (ص) را از یک سو ، و اقدامات منافقین را از سوی دیگر در بر می گیرد ...

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
چهارشنبه 7 شهریور 1397 :: نویسنده : مستور


1- امامت غدیر با صد آیه

غدیر روزى است كه در مفصل ترین خطبه پیامبر صلى االله علیه وآله، مقام امامت و ابعاد مختلف آن با استناد به بیش از صد آیه قرآن به طور كامل تبیین گردید، به گونه اى كه هیچ نقطه ابهامى درباره آن باقى نماند.

2- عدالت بر اساس حقیقت
تشخیص حقیقت صد در صد و سپس هدایت مردم طبق آن و اجراى عدالت بر اساس آن فقط براى كسانى ممكن است كه خداوند حق را آن گونه كه هست به آنان نشان داده و چنین ضمانتى را درباره آنان داده است. خطبه غدیر امامان معصوم علیهم السلام را صاحب چنین مقامى مى داند.

3- غدیر و قرآن دو روح در كالبد دین
استناد به صد آیه از قرآن در هیچ یك از خطابه هاى پیامبر و ائمه علیهم السلام جز خطابه غدیر به وقوع نپیوسته است، به گونه اى كه جا دارد از آن به یك روح در دو كالبد تعبیر شود.

4- اهدنا الصراط المستقیم
غدیر روزى بود كه با اشاره دقیق، دست روى «صراط مستقیم» گذاشته شد؛ و بدون هر زنگارى در شفاف ترین آینه ها به مردم نشان داده شد. تفسیر سوره حمد در خطابه غدیر بلندترین معرفى راه راست بود كه ولایت را با نماز پیوند ابدى داد.

5- تصمیم گیرى درباره غدیر
باید مطمئن بود كه چراغ هدایت غدیر آن قدر روشن است كه هر كس باید تا فرصت باقى است درباره آن تصمیم خود را بگیرد،چرا كه نفع و ضرر این تصمیم به خود او باز مى گردد. به همین جهت پیامبر صلى االله علیه و آله در پایان خطابه اش در غدیر از مردم پرسید: اكنون چه مى گویید؟

6-  نعمت با عظمت ولایت
به حكم «اَتمَمت‌ُ عَلَیكُم نِعمَتی‌» نعمتى با عظمت تر از ولایت نیست. اكنون آنان كه با آن خطابه مفصل آن را شناختند و سپس به گونه اى آن را انكار كردند كه گویى هرگز در غدیر نبوده اند یا در غدیر سخنى گفته نشده است.

7 - سقوط بدون غدیر
ذره اى از تلاش انسانها نزد خدا فراموش شدنى نیست، به شرط آنكه آن را به دست خود نابود نكنند. در خطابه غدیر امامت دوازده امام به آن بلندا اعلام شد كه اگر كسى آن را نپذیرد همه زحماتش سقوط مى كند و نابود مى گردد.

8-  تار و پود قرآنى غدیر
«غدیر» واقعه اى است لایق لقب «قرآنی»! نقطه آغاز آن با قرآن، همه مراحل آن با نزول پى در پى قرآن، تار و پود خطابه اش آمیخته با آیات قرآن، و خاتمه آن با حضور قرآن، كه این همه واقعه اى در سایه سار قرآن را براى ما ترسیم مى كند.

9- دویست آیه در یك ماه
به جز غدیر، كجاى تاریخ اسلام را سراغ دارید كه در یك ماه بیش از دویست آیه قرآن در فراز و نشیب یك ماجرا نازل شده یا مورد استناد قرار گرفته باشد؛ و یا كدام خطابه را سراغ دارید كه بیش از صد آیه قرآن در آن شاهد آورده شده باشد.

10- تفسیر «بَلِّغْ» از اولین مبلغ غدیر
مُبلِّغ اعظمت غدیر در آغاز سخن پرده از امر الهى برداشت و فرمود: خداوند به من چنین وحى كرده است: « یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْكَ مِن رَّبِّكَ » ، «اى پیامبر ابلاغ كن آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده - - درباره على، یعنى خلافت على بن ابى طالب - و اگر انجام ندهى رسالت او را نرسانده اى، و خداوند تو را از مردم حفظ مى كند».

11- غدیر اعلام كدام اعتقاد بود؟
خطبه غدیر اتصال به ذات خدا در امر «بلغ» را چنین به تصویر مى كشد: جبرئیل سه مرتبه ... مرا مأمور كرد كه در این اجتماع بپاخیزم و بر هر سفید و سیاهى اعلام كنم كه « على بن ابى طالب برادرِ من و وصى من و جانشین من بر امتم و امام بعد از من است ... و او صاحب اختیار شما بعد از خدا و رسولش است ».

12- از «لا یرضى» تا «رضیت»
عظمت خبر غدیر در آن بلند است كه خدا مى خواهد « رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دیناً » بگوید و به كمتر از آن راضى نمى شود. پیامبر صلى االله علیه وآله در خطبه غدیر به این مهم تصریح كرد و فرمود: « بعد از همه اینها، خداوند از من راضى نمى شود مگر آنچه در حق على بر من نازل كرده ابلاغ نمایم ».

13- اطاعت همگانى از امام غدیر
همه در اطاعت از على علیه السلام یكسانند: متقدمین و متأخرین، عرب و غیر عرب، بزرگسال و جوان، سفید پوست و رنگین پوست. در منشور ابدى غدیر آمده است :« اطاعتش را واجب نموده بر مهاجرین و انصار و بر تابعین آنان به نیكى، و بر روستایى و شهرى، و بر عجمى و عربى، و بر آزاد و بنده، و بر بزرگ و كوچك، و بر سفید و سیاه. بر هر یكتا پرستى حكم او اجرا شونده و كلام او مورد عمل و امر او نافذ است ».

14- از چشمه رحمت تا آتش لعنت
هیچ راهى براى ضدیت با غدیر وجود ندارد جز آنكه به لعنت خدا منتهى مى گردد، آنجا كه فرمود :« هر كس با او مخالفت كند ملعون است، و هر كس تابع او باشد و او را تصدیق نماید مورد رحمت الهى است ».

15- ولایت خدا و رسول و امامان علیهم السلام
ائمه علیهم السلام صاحب اختیار ما به امر خدا و رسول و در امتداد ولایت الهى و نبوى هستند. به این اتصال در خطبه غدیر تصریح فرموده :« خداوند عز و جل صاحب اختیار شما و معبود شماست، و بعد از خداوند رسولش و پیامبرش كه شما را مخاطب قرار داده، و بعد از من على صاحب اختیار شما و امام شما به امر خداوند است، و بعد از او امامت در نسل من از فرزندان اوست ».

16- احكام الهى فقط از مقام عصمت
طبق دستور خدا تقوا پیشه كردن راه بهشت است، وامر الهى را جز از نمایندگان پروردگار نمى توان دریافت، چنانكه فرمود :« حلالى نیست مگر آنچه خدا و رسولش و امامان حلال كرده باشند، و حرامى نیست مگر آنچه خدا و رسولش و امامان بر شما حرام كرده باشند ».

17- در پناه علم على علیه السلام
بدون دریاى علم امامت امكان ندارد، آن هم علمى كه به خدا متصل باشد، چنانكه فرمود :« هیچ علمى نیست مگر آنكه خداوند آن را در من جمع كرده است و هر علمى را كه آموخته ام در امام المتقین جمع نموده ام، و هیچ علمى نیست مگر آنكه آن را به على آموخته ام ».

18- جایى براى شك در غدیر نمانده
با این ابلاغ عظیم و بیاد ماندنى، هر تردیدى در ولاى على علیه السلام مردود است. این را در خطبه غدیر اعلام كرده فرمود :« هر كس در چیزى از این گفتار من شك كند در همه آنچه بر من نازل شده شك كرده است، و هر كس در یكى از امامان شك كند در همه آنان شك كرده است، و شك كننده درباره ما در آتش است ».

19- از غضب تا لعن خدا بر ضد غدیر
پیامبر صلى االله علیه و آله زحمت ابلاغ را بر عهده گرفته و حجت را تمام كرده است. نتیجه آن است كه فرمود: ملعون است ملعون است، مورد غضب است مورد غضب است كسى كه این گفتار مرا ردّ كند و با آن موافق نباشد. بدانید كه جبرئیل از جانب خداوند این خبر را براى من آورده است و مى گوید :«هر كس با على دشمنى كند و ولایت او را نپذیرد لعنت و غضب من بر او باد».

20- حسرت براى كوتاهى در ولایت
چرا باید براى روز قیامت حسرت جمع كنیم؟ مگر على علیه السلام و غدیرش كدام گلى را ندارند؟ مى فرماید: اى مردم، على «جنب اللَّه»  است كه خداوند در كتاب عزیزش ذكر كرده و درباره كسى كه با او مخالفت كند فرموده است :« أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ » :«اى حسرت بر آنچه درباره جنب خداوند تفریط و كوتاهى كردم».

21- عترت غدیر در كنار قرآن
قرآن كتاب با عظمتى است كه هر كسى حق نظر دادن درباره اش را ندارد. این اعلان رسمى غدیر است كه مى فرماید:« باطن قرآن را براى شما بیان نمى كند و تفسیرش را برایتان روشن نمى كند مگر این شخصى كه دست او را مى گیرم و او را به سوى خود بالا مى برم».

22- غدیر وحى است
دو نكته در اعتقاد ما به غدیر بیاد ماندنى است: یكى از طرف خدا بودن و دیگرى وحى خاص درباره آن. پیامبر صلى االله علیه و آله در عبارتى كوتاه این حقیقت بزرگ را بیان فرموده است :« ولایت او از جانب خداوند عز و جل است كه بر من نازل كرده است».

23- ابلاغ همه جانبه غدیر
یك امر «بَلِّغْ»  آمد و پیامبر صلى االله علیه وآله در اوج خطر آن را فراتر از باور به انجام رساند، تا آنجا كه فرمود :«بدانید كه من ادا نمودم، بدانید كه من ابلاغ كردم، بدانید كه من شنوانیدم، بدانید كه من روشن نمودم، بدانید كه خداوند فرموده است و من از جانب خداوند عز و جل مى گویم».

24- از ولایت نبوى تا ولایت علوى
بر اساس صاحب اختیارى پیامبر صلى االله علیه وآله امامان بعد از او صاحب اختیار مردم هستند. به همین دلیل در غدیر فرمود:«اى مردم، چه كسى بر شما از خودتان صاحب اختیارتر است؟ گفتند: خدا و رسولش. فرمود: بدانید كه هر كس من صاحب اختیار اویم این على صاحب اختیار اوست. خدایا دوست بدار هر كس او را دوست بدارد، و دشمن بدار هر كس او را دشمن بدارد، و یارى كن هر كس او را یارى كند، و خوار كن هر كس او را خوار كند».

25-خبر فورى كمال دین
همین كه على علیه السلام منصوب شد دین كامل گردید، و بلافاصله آیه اكمال نازل شد و پیامبر صلى االله علیه وآله فوراً خبر نزول آن را داد و فرمود: پروردگارا، تو هنگام روشن شدن این مطلب و منصوب نمودن على در این روز این آیه را درباره او نازل كردى:«الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا».

26- با على علیه السلام یعنى سعادت
هیچ عذرى براى عداوت نسبت به على علیه السلام وجود ندارد. پس مخالفت با او یعنى شقاوت چنان كه فرمود:« بدانید كه با على دشمنى نمى كند مگر شقى و با على دوستى نمى كند مگر با تقوى، و به او ایمان نمى آورد مگر مؤمن مخلص».

27- آیا گمراهان هم امام دارند؟!
در مقابل امامان هدایت، باید امامان ضلالت را شناسایى كنیم و با اقتدا به پیامبر صلى االله علیه وآله از آنان بیزار باشیم، جنانكه فرمود:« از من امامانى خواهند بود كه به آتش دعوت مى كنند و روز قیامت كمك نمى شوند. اى مردم، خداوند و من از آنان بیزار هستیم ... آنان و یارانشان و تابعینشان و پیروانشان در پایینترین درجه آتشاند».

28- غدیر را همه بدانند
غدیر حاضر و غایب نمى شناسد. آن روزى كه گفته شد براى همه بود و تا ابد براى همه است. پس همه باید وظیفه غدیرى خود را به انجام رسانند. این تابلو را پیامبر صلى االله علیه وآله به دست ما داد و فرمود:«من رسانیدم آنچه مأمور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غایب و بر همه كسانى كه حضور دارند یا ندارند، به دنیا آمده اند یا نیامده اند. پس حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند».

29- تعدى بر مقام امامت
چه تأسفى باید خورد به حال امتى كه به جاى بیزارى از نابود كنندگان غدیر آنها را مورد تقدیر قرار مى دهند، و سخن پیامبر صلى االله علیه وآله را نادیده مى گیرند كه فرمود:«به زودى امامت را بعد از من به عنوان پادشاهى و با ظلم و زور مى گیرند. خداوند غاصبین و تعدى كنندگان را لعنت كند».

30- غدیر راه مستقیم
«اهدنا الصراط المستقیم»  راه محمد صلى االله علیه وآله و سپس راه على علیه السلام و بعد از او راه امامن معصوم است. این را پیامبرصلى االله علیه وآله با قاطعیت اعلام كرد:«اى مردم، من راه مستقیم خداوند هستم كه شما را به پیروى آن امر نموده، و سپس على بعد از من، و سپس فرزندانم از نسل او كه امامان هدایت اند».

31- مهدى علیه السلام از غدیر است
مى آید آنكه غدیر را در جهان حاكم نماید. این را همان روز اول در بیابان خم خبر داده فرمود:« بدانید كه آخرینِ امامان،مهدى قائم از ماست. اوست غالب بر ادیان، اوست انتقام گیرنده از ظالمین، اوست فاتح قلعه ها و منهدم كننده آنها، اوست غالب بر هر قبیله اى از اهل شرك و هدایت كننده آنان».

32- اعتراف به حقانیت غدیر
اقرار به ولایت على علیه السلام براى روز اعتراف در پیشگاه خداوند لازم است. براى همین پیامبر صلى االله علیه وآله در همان فرصت غدیر از مردم بر سر ولایت بیعت گرفت و فرمود:«بدانید كه من بعد از پایان خطابه شما را به دست دادن با من به عنوان بیعت با او و اقرار به او، و بعد از من به دست دادن با خود او فرا مى خوانم».

33- با خدا دست مى دهم!!
هر كس ولاى على علیه السلام را مى پذیرد در واقع با خدا دست دوستى مى دهد. این قاعده را پیامبر صلى االله علیه وآله در غدیر پایه گذارى كرد و فرمود:« بدانید كه من با خدا بیعت كرده ام و على با من بیعت كرده است، و من از جانب خداوند براى او از شما بیعت مى گیرم».

34- نه تغییر و نه تبدیل!
در حكم غدیر تغییر وجود ندارد. یك بار براى همیشه از جانب خداى علم به مصلحت ها اعلام مى شود و و این تفاوت حكم خدا با حكم بشر است. تابلویى یبا كه این اعتقاد را مى رساند این كلام پیامبر صلى االله علیه وآله است كه مى فرماید:«اى مردم، هر حلالى كه شما را بدان راهنمایى كردم و هر حرامى كه شما را از آن نهى نمودم، هرگز از آنها بر نگشته ام و تغییر نداده . این مطلب را به یاد داشته باشید و آن را حفظ كنید و به یكدیگر سفارش كنید، و آن را تبدیل نكنید و تغییر ندهید».

35- ریشه امر به معروف ولاى على علیه السلام
اصل معروف كه باید بدان امر كرد ولایت على علیه السلام است چراكه همه معروفها باید از زبان او معرفى شود. بر همین اساس پیامبر صلى االله علیه وآله فرمود:« بدانید كه بالاترین امر به معروف آن است كه سخن مرا بفهمید و آن را به كسانى كه حاضر نیستند برسانید و او را از طرف من به قبولش امر كنید و از مخالفتش نهى نمایید».

36- براى غدیر با تمام وجود
درست شنیدنِ غدیر گام اول است. سپس اطاعت و ایمان قلبى است. آنگاه است كه با همه امكانات براى غدیر گام برمى داریم.این را پیامبرصلى االله علیه وآله در غدیر از ما خواسته كه بگوییم:«ما شنیدیم و اطاعت مى كنیم و راضى هستیم و سر تسلیم فرود مى آوریم ... بر این مطلب با قلبهایمان و با جانمان و با زبانمان و با دستانمان با تو بیعت مى كنیم».

37- من زنده ام به نام تو یا على
با غدیر باید زندگى كرد، به شرط آنكه تغییرى در آن ندهیم. به دستور پیامبر صلى االله علیه وآله در غدیر چنین گفتیم:«بر این عقیده زنده ایم و با آن مى میریم و روز قیامت با آن محشور مى شویم. تغییر نخواهیم داد و تبدیل نمى كنیم و شك و انكار نمى نماییم و تردید به دل راه نمى دهیم و از این قول بر نمى گردیم و پیمان را نمى شكنیم».

38- قلب و جان و دست و زبان براى غدیر
ایمان قلبى به غدیر و حركت براى خدمت به غدیر با زبان و دست و همه امكانات حیاتى معناى بیعتى است كه در غدیر خم از همه ما گرفته اند. در آنجا پیامبر صلى االله علیه وآله از ما خواست كه بگوییم:«براى آنان عهد و پیمان از ما گرفته شد، از قلبهایمان و جانهایمان و زبانهایمان و ضمائرمان و دستهایمان. هر كس توانست با دست بیعت مى نماید و گرنه با زبانش اقرار مى كند».

39- خبر غدیر را برسانیم
ما موظفیم واقعه روز هیجدهم ذى الحجه را به نزدیكترین دوستان تا ناشناس ترین انسانها ابلاغ نماییم. در غدیر این قول را به پیامبر صلى االله علیه وآله چنین داده ایم:«ما این مطالب را از قول تو به نزدیك و دور از فرزندانمان و فامیلمان مى رسانیم، و خدا را بر آن شاهد مى گیریم. خداوند در شاهد بودن كفایت مى كند و تو نیز بر این اقرار ما شاهد هستى».

40- ثابت قدم بر سر پیمان غدیر
اى غدیر عزیز، وفادار خواهیم ماند به پیمانى كه با تو بسته ایم كه پیامت را هم عمل كنیم و هم به دیگران برسانیم. صاحب فرموده است:«خداوند بیعت شكنان را هلاك و وفاداران را مورد رحمت قرار مى دهد. و هر كس بیعت را بشكند به ضرر خویش شكسته است، و هر كس به آنچه با خدا پیمان بسته وفا كند خداوند به او اجر عظیمى عنایت مى فرماید».



نوع مطلب : غدیر، 
برچسب ها : غدیر، امام علی(ع)، امامت عدالت، امام مهدی(عج)، حقیقت،




امکانات وبلاگ


این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

جشنواره ابلاغ غدیر