تبلیغات
مــاه ولــاء - وحدت مسلمین
صفحه نخست    l    تماس با مدیر    l    نسخه موبایل    RSS    l   
درباره وبلاگ



آبی تر از آسمان بود و پاک تر از باران .دستش را به آسمان می برد و ستاره ها را در سفره خالی ما می نشاند . بهار را به تساوی تقسیم می کرد و سهم خود را به آنکه محتاج تر بود می بخشید.کبوتر از دست او دانه می چید و ماه از روی او روشنی می گرفت . نخل تنهایی اش را می شناخت . چاه زمزمه اش را می شنید و غدیر آن آبگیر زخمی حیران بردباری اش بود .غم و غریبی و غربت ، اشک و آه او را همدم می شدند و از کوفه تا کربلا عشق بود که می کاشتند . نماز به تلاوت او می بالید و او به تلاوت نماز . اخمهایش را باز می کرد و آدم شعر بهشت را می سرود . او ساده بود به رنگ صبح و مرد بود به رنگ خدا. آری او علی ، ماه ولاء بود .

کودکانه ی غدیر
معرفی کتاب

هدف اصلی کتاب ، شناخت قرآن با غدیر و غدیر با قرآن است . نویسنده کوشیده است که در 1500 صفحه و در سه مجلد، این شناخت دوسویه قرآن و غدیر را در شش بخش توضیح دهد . بخش اول به آیات نازل شده در سراسر واقعه غدیر از مدینه تا مدینه اختصاص دارد که اقدامات پیامبر (ص) را از یک سو ، و اقدامات منافقین را از سوی دیگر در بر می گیرد ...

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شنبه 28 شهریور 1394 :: نویسنده : مستور
رسول الله(ص) محور اتحاد
رهبران دینى به خصوص رسول الله(ص) و على(ع) بیشترین تلاش را در ایجاد وحدت و تشكل امت اسلامى داشتند. در زمان رسول الله(ص) حضرت با متشكل ساختن نیروهاى مسلمان موفق شد یك امت واحده و متحد و همسو بسازد. كه كمتر مى ‏توان براى آن نمونه یافت. در عهد رسول الله (ص) در میان گروه‏ ها و قومیت‏ هاى مختلف مانند اوس و خزرج و مهاجر و انصار همواره زمینه چالش ‏هاى فروان پدید مى ‏آمد و چه بسا عرصه‏ هاى فتنه را پدیدار مى ‏نمود. لیكن رسول الله (ص) با تلاش مدبرانه خویش فتنه‏ ها را خاموش مى ‏كرد و گرایش ‏ها را با هم پیوند مى ‏داد .

على(ع) و وحدت
اما زمان على(ع) را به هیچ وجه نمى ‏توان با زمان رسول الله(ص) سنجید. اختلاف ‏هاى درونى در زمان على(ع) به اوج خود رسیده است. آتش تكاثر فزون طلبى افراد از همه سو على را محاصره كرده است. آتش فتنه ‏هاى درونى یكى پس از دیگرى شعله‏ ور مى ‏شود. فتنه ‏هایى كه بنیان اسلام و اساس امت اسلامى را تهدید مى ‏نماید. این تدبیر و تحمل على است كه اسلام و امت را از امواج خطرها عبور مى ‏دهد و وحدت امت اسلامى را حفظ مى ‏نماید و آرمان رسول الله (ص) را در جامعه تحقق مى ‏بخشد.

پرخطرترین زمان براى محو نور اسلام و فروپاشی امت اسلامى بعد از رحلت رسول الله(ص) مى‏ باشد . زیرا از یك سو زمان زیادى از دوران جاهلیت نگذشته و هنوز رسوبات فرهنگ جاهلى كاملا در ذهن‏ ها زدوده نشده است و تعصب‏ هاى جاهلى تشكل وحدت امت اسلامى را تهدید و بازگشت به دوران جاهلیت را نمایان مى ‏سازد. از سوى دیگر فرصت طلبى و هواخواهى عده ‏اى به توان این خطر افزوده با این كه رسول الله(ص)  به امر الهى مسیر رهبرى را مشخص نموده است عده ‏اى با تمام توان به میدان آمده ‏اند رهبرى را از این مسیر منحرف نموده‏ اند. این عده را، در اثر مشتبه شدن موضوع هواخواهان فراوانى حمایت مى‏ كنند. على كه شاخص‏ترین فرد شایسته ‏ترین انسان در ابعاد گوناگون است ناگه خود را در میان انواع چالش‏ ها تنها مى ‏بیند در حالى كه میراث خود (رهبرى الهى) را به غارت رفته مشاهده مى ‏نماید «ارى تراثى نهبا» (1) آن گونه تنهایى كه فقط اهل بیت او همراهند «فنظرت لیس معین الا اهل بیتى» (2) نگاه كردم تنها اهل بیت خویش را یاور یافتم) مظلومیت تا آن مقدار كه تهاجم بر هدم دردانه رسول الله(ص) فاطمه(س) روى آورده. و «تضافر امتك على هضمها» (3)

در چنین شرایط على تحمل و صبر پیشه مى‏ كند حتى كوچكترین قدمى براى تصدى ولایت و رهبرى بر نمى‏ دارد زیرا خطر اختلاف اساس امت نوپاى اسلامى را تهدید مى‏ كند. على نه تنها قدم تنش زا بر نمى ‏دارد بلكه تمام تلاش وى صرف تنش ‏زدایى مى ‏شود. على با تحمل تلخى و زهر به جان خویش وحدت و یك پارچگى مسلمانان را حفظ مى ‏كند. تلخ ترین زهر را مى ‏نوشد و سخت ‏ترین شكنجه را تحمل مى ‏كند: «صبرت و فى العین قذا و فى الحلق شجا.» على با این شرایط بر ظلمت‏ها و تاریكى ‏ها و گمراهى صبر مى‏ كند. «او اصبر على طخیة عمیاء» (4)

مردم تازه مسلمان نیاز به انسجام و همگرایى دارند «و الناس حدیثوا عهد الاسلام و الدین» (5) از هر اقدام چالش ‏زا دست كشیدم تا مردم از دین بر نگردند، دین محمد از بین نرود. «فامسكت یدى حتى رأیت راجعة الناس قد رجعت عن الاسلام یدعون الى محق دین محمد.» از این خطر هراس داشتم كه اگر با حفظ وحدت به یارى اسلام و مسلمانان نشتابم رخنه ‏اى ایجاد شود و مصیبتى پدید آید كه به مراتب خطرش افزون از روگرداندن از رهبرى من باشد «و خشیت ان لم انصر الاسلام و اهله ان ارى فیه ثلما او هدما تكون المصیبة به على اعظم من فوت ولا یتكم» (6) على كه حق رهبرى وى غصب شده است و به همین لحاظ ناهنجارى ‏هاى فراوان را در جامعه مشاهده مى ‏كند و انواع بى ‏عدالتى‏ ها را مى ‏بیند. و به چشم مى ‏بیند كه چگونه معیارها تغییر كرده و از مسیر حق جدا شده است و نابسامانى ‏هاى نظام حاكم را مشاهده مى‏ نماید. در عین حال از چنان سعه صدر برخوردار است با حفظ وحدت دین و امت را یارى مى‏ رساند. در تصمیم‏ گیرى ‏ها و مشاوره مشاركت مى‏ كند. خود را همراه و همراز خلفاء جلوه مى‏ دهد. و حتى در نمازها جمعه و جماعات دیگران شركت مى ‏كند. (7) زیرا اگر یارى نكند خطر ارتجاع و ارتداد جامعه را تهدید مى ‏نماید.

با این كه بیشترین ستم را به على روا داشته ‏اند! و حتى حرمت خانه و خانواده وى كه بیت وحى و اهل بیت رسالت مى‏ باشند را شكسته‏ اند و با این كه صاحب ذوالفقار است و از هیبت و شجاعت و نامش قهرمانان برخود مى ‏لرزند لیكن براى حفظ ارزش‏ هاى دینى و حرمت امت اسلامى دم برنمى ‏آورد زیرا كه از دیدگاه على حفظ وحدت امت اسلامى بر همه چیز مقدم و حتى بر رهبرى الهى وى پیشى مى ‏گیرد. این چنین على در رفتار و گفتار به وحدت جامعه مى ‏كوشد و اینگونه است كه حریص ‏ترین و علاقه‏ مندترین فرد بر حراست از وحدت است. در پاسخ معاویه سیاسیت باز كه وى را متهم به ایجاد تفرقه مى ‏نمود مى ‏فرماید: كسى را پیدا نمى‏ كنى كه از من حریص ‏تر به اتحاد جامعه اسلامى باشد «و لیس رجل احرص و اعلم على جماعة امت محمد (ص) و الفتها منى. (8) على این گونه با گفتار و رفتار خویش همگرایى ایجاد مى ‏كند.

پى ‏نوشتها:
1) نهج البلاغه، خطبه .3
2) همان خطبه 26 ص .68
3) همان خطبه 202 ص 320، ابن میثم جلد 2 ص .97
4) همان خطبه 3، ص .48
5) نهج البلاغه ابن ابى‏الحدید ج 1 ص .307
6) نهج البلاغه نامه 62 ص .451
7) وسائل الشیعة، ج 5، ص .45
8) نهج البلاغه، نامه 78 ص .466
منبع : امام على(ع) الگوى زندگى ص 114 حبیب الله احمدى 



نوع مطلب : امام علی (ع)، 
برچسب ها : وحدت مسلمین، رسول اکرم(ص)، نهج البلاغه، وحدت، اتحاد، رهبرى،




نظرسنجی
به نظر شما كدامیك از اقدامات امام علی (ع) در اجرای عدالت اقتصادی نقش مهم تری داشت:








امکانات وبلاگ


این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت